Kundservice är en otroligt viktig del för många företag – inte minst för att kunderna ska vara nöjda och med det även återkommande. Det är dock en del av företagandet som är både tidskrävande och krävande på andra sätt men det finns en lösning på problemet. Outsourcing av kundservice är en tjänst där man överlåter just den delen av arbetet till en tredje part vilket är effektivt på flera olika sätt.
Outsourcing av kundservice – vad är det?
Outsourcing av kundservice innebär kort och gott att man anlitar ett företag som är proffs inom just området kundtjänst och kundservice som går in och sköter den biten av företagandet.
Man väljer själv hur servicen ska ske och dom vanligaste är:
- Via telefon
- Via chatt
- Via mail
Man väljer också om man vill outsourca hela eller bara delar av verksamheten. Ett vanligt exempel från företag som arbetar inom området är när ett företag har både tid och möjlighet att sköta kundservicen under den vanliga arbetstiden men inte mer än så. Det kan finnas ett behov av en utökad service, för att kunna möta kundernas önskemål, under till exempel kvällar och helger och då är outsourcing en bra tjänst för ändamålet.
Många av dom företag som arbetar inom outsourcing erbjuder service dygnet runt, året runt, så det finns alltså goda möjligheter till en mer tillgänglig kundservice – för alla typer av företag.
Här är fördelarna
Outsourcing av kundservice är en tjänst som bjuder på många fördelar – inte minst det faktum att den personal som arbetar är proffs inom området. En annan fördel är att flexibiliteten dessutom ofta gör det billigare än att anställa egen personal, Detta eftersom man ofta erbjuds ett fast timpris oavsett vilken dag på veckan eller tid på dygnet det gäller.
Flexibiliteten vid outsourcing av kundservice är såklart en fördel i sig – där man själv väljer hur ofta och hur mycket hjälp man behöver. Den största fördelen av dom alla är dock att det finns möjlighet att skapa bättre kundrelationer och nöjdare kunder genom att utöka och/eller förbättra företagets kundservice.
Bara att bli mer tillgänglig kan göra stor skillnad eftersom företag som erbjuder begränsade telefontider, chatt-tider eller långa svarstider på mail löper större risk att få missnöjda kunder och därmed tappa dom till en konkurrent.