Kontorsflytt i Stockholm

Av olika anledningar kan man behöva byta kontorslokaler. Det kan vara en mycket stressig process att flytta ett helt kontor men det kan också vara ett gyllene tillfälle att se över och förbättra sina lokaler och ge bästa möjliga arbetsmiljö för de anställda. En bra miljö bidrar till att skapa bra resultat och ett effektivare arbetssätt.

Hur identifiera den bästa flyttfirman?

Man ska vara försiktigt med att enbart förlita sig på internet när man söker efter en flyttfirma. Det finns många opålitliga firmor som erbjuder låga priser och kontakt betalning, risken är att man blir lurad och saker som försvinner eller går sönder blir aldrig ersatta. Be därför vänner och bekanta om rekommendationer och titta på andras referenser och omdömen.

Att byta kontor ska helst påverka den ordinarie verksamheten så lite som möjligt. Hitta en flyttfirma som är flexibel när det gäller tider, en helgflytt kan för många företag vara det bästa alternativet, men alla flyttfirmor jobbar inte på helgen.

Den billigaste flyttfirman är inte alltid det bästa alternativet. Som företagare ska man känna trygghet att lämna över dokument och teknologisk utrustning till ett externt företag.

Kontraktet som ni sätter upp tillsammans med flyttfirman ska vara så detaljerat som möjligt. En tidsplan ska alltid finnas med; det är viktigt att ni snabbt kommer på plats i de nya lokalerna utan att tappa i produktion.

Kontrollera om flyttkartonger, makulaturpapper och bubbelplast ingår eller om en extra kostnad tillkommer. Det ska också framgå av kontraktet om möblerna ska packas och monteras upp på plats i de nya lokalerna.

Det är viktigt att flyttfirman har en bra försäkring och ta alltid reda på i förväg hur eventuella skador på föremål eller människor hanteras.

Hur går flytten till?

Förbered er i god tid för flytten, det tar oftast längre tid än vad man beräknat från början. Ju mer tid som läggs på planering desto smidigare och fortare går oftast flytten.

Det första som måste göras är att utse en flyttansvarig och informera de anställda. Sedan bör man göra en inventering av allting som ska följa med i flytten: möbler, tavlor, teknologisk utrustning och så vidare. Alla kartonger måste markeras efter en tydlig struktur, t.ex. den anställdas namn och innehållet, ”pärmar”, ”dokument” etc. så att flyttpersonalen kan se till att allting kommer fram till rätt plats under själva flytten och uppackande.

De flesta flyttfirmor erbjuder olika paket där de kan hjälpa till med allt från nedpackning, demontering och lastning, till själva transporten och uppkoppling och inkoppling av datorer.

Oavsett om letar flyttfirma i Stockholm eller i en annan del av landet är det alltid rekommenderat att du försöker läsa på om bolaget innan du anlitar dem.

Kontorsflytt i Stockholm

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *