Så lyckas du med influencer marketing

Så lyckas du med influencer marketing

Att företag använder sig av influencers för sin marknadsföring är relativt nytt, i den form det sker i idag. Fenomenet i sig har funnits länge, men på senare tid ser det lite annorlunda ut med bloggare, Youtubare och andra med många följare på sociala medier.

Det blir allt vanligare att företag sätter av en större del av sin budget just på influencer marketing, istället för att lägga det på marknadsföring i till exempel TV eller radio. Men vad krävs egentligen för ett lyckat samarbete?

1.    Gör grundlig research

Ett måste för att lyckas med din influencer marketing är att göra grundlig research. Finns det till exempel någon bloggare eller youtuber som nämnt din produkt självmant vid något tillfälle? Eller finns det någon som kanske har nämnt en konkurrent till dig?

Vissa influencers är bättre att påbörja ett samarbete med än andra. Det här hör ihop med att trovärdighet är viktigt. Influencern bör kunna använda din produkt och marknadsföra den på ett naturligt sätt. Om inte, kan du räkna med betydligt mindre genomslag för kampanjen.

2.    Hitta statistiken

Det här hör ihop med nummer ett på listan. En del i att göra en grundlig research är att hitta statistiken. Siffror på saker som ålder, följare och engagemang är viktiga för lyckad influencer marketing. En målgrupp som är fel för din produkt kommer leda till en dyr och inte särskilt väl konverterande kampanj.

3.    Materialet

Materialet i en influencer marketing-kampanj bör sällan vara alltför hårdstyrt. Istället är det personligt och naturligt språk som ofta har visat sig vara det som är bäst. Material som upplevs som sponsrat har en tendens att inte konvertera lika bra. Det bör kännas naturligt, helt enkelt.

Vad är influencer marketing?

Influencer marketing går i korthet ut på att påverka många genom en liten grupp. Genom utvalda kanaler, till exempel bloggar eller Youtube-konton, kan marknadsförare snabbt nå mängder av människor inom en målgrupp som är rätt för just deras produkt. Tillvägagångssättet kan ta en del tid, men är för många aktörer idag en viktig del i att bygga sitt varumärke. Förutom på bloggar och på Youtube, kan influencer marketing ske genom till exempel Instagram, Snapchat eller andra populära medier.

Vad är en casinobonus?

Att använda nät-casinon är idag mycket populärt. Det finns många olika termer att behärska, här ska vi närmare förklara begreppet ”casinobonus”. När du registrerar dig för första gången på ett nät-casino så får du ofta någon form av casinobonus från företaget. Det innebär i korta ordalag att du får en extra summa pengar att spela för.

Casinot kan till exempel erbjuda 100 % i bonus när man öppnar ett konto. Det innebär att du får 100 kronor att spela med om du sätter in 50 kronor, 800 kronor att spela med om du sätter in 400 kronor, 1000 kronor att spela med om du sätter in 500 kronor och så vidare.

Ta ut pengar

För det mesta kan man dock inte ta ut pengarna och casinobonusen direkt efter insättning, de flesta casinon tillämpar ett omsättningskrav som brukar variera mellan 10-30 gånger den totala summan. Om en casinobonus är på 100 % och man kan maximalt få 1000 kronor i bonus och man sätter in 1200 kronor så far man ända inte mer än 1000 kronor i bonus. Ibland förekommer olika typer av bonusar utan krav på insättning, man kan till exempelvis få 100 kronor för att prova på att spela ett nytt spel under en timme i ett web-casino.

Det finns också lojalitetsprogram för befintliga medlemmar som ger dem rätt till en casinobonus. Dessa program brukar vara uppbyggda på lite olika sätt, dels kan man få en summa pengar när man satsar pengar i olika spel, man kan också samla poäng genom att till exempel prenumerera på nyhetsbrev, logga in på spelsajten eller ge företaget mer information om sin kundprofil. Poängen kan man sedan byta in mot en casinobonus.

Casinobonus: fördelar och nackdelar

Trots att en casinobonus kan vara väldigt frestande för många spelare så väljer en del kunder att avstå. Kanske vill de spela ett speciellt spel som inte omfattas av casinobonusen eller så vill de inte leva upp till omsättningskravet. Nya spelare erbjuds nästan alltid en bonus men möjligheten att tacka nej finns alltid. Har du missat att tacka nej vid registreringen så kan du alltid kontakta kundtjänsten och berättar att du inte vill ha någon bonus.

För andra spelare kan det vara ett utmärkt tillfälle att testa nya spel. Det kan ta ganska lång tid men det går att spela ut en casinobonus. Om du satsar 1000 kronor så får du totalt 2000 kronor att spela för. Då måste man ha ganska stora insatser för att kunna leva upp till omsättningskravet.

Kontorsflytt i Stockholm

Kontorsflytt i Stockholm

Av olika anledningar kan man behöva byta kontorslokaler. Det kan vara en mycket stressig process att flytta ett helt kontor men det kan också vara ett gyllene tillfälle att se över och förbättra sina lokaler och ge bästa möjliga arbetsmiljö för de anställda. En bra miljö bidrar till att skapa bra resultat och ett effektivare arbetssätt.

Hur identifiera den bästa flyttfirman?

Man ska vara försiktigt med att enbart förlita sig på internet när man söker efter en flyttfirma. Det finns många opålitliga firmor som erbjuder låga priser och kontakt betalning, risken är att man blir lurad och saker som försvinner eller går sönder blir aldrig ersatta. Be därför vänner och bekanta om rekommendationer och titta på andras referenser och omdömen.

Att byta kontor ska helst påverka den ordinarie verksamheten så lite som möjligt. Hitta en flyttfirma som är flexibel när det gäller tider, en helgflytt kan för många företag vara det bästa alternativet, men alla flyttfirmor jobbar inte på helgen.

Den billigaste flyttfirman är inte alltid det bästa alternativet. Som företagare ska man känna trygghet att lämna över dokument och teknologisk utrustning till ett externt företag.

Kontraktet som ni sätter upp tillsammans med flyttfirman ska vara så detaljerat som möjligt. En tidsplan ska alltid finnas med; det är viktigt att ni snabbt kommer på plats i de nya lokalerna utan att tappa i produktion.

Kontrollera om flyttkartonger, makulaturpapper och bubbelplast ingår eller om en extra kostnad tillkommer. Det ska också framgå av kontraktet om möblerna ska packas och monteras upp på plats i de nya lokalerna.

Det är viktigt att flyttfirman har en bra försäkring och ta alltid reda på i förväg hur eventuella skador på föremål eller människor hanteras.

Hur går flytten till?

Förbered er i god tid för flytten, det tar oftast längre tid än vad man beräknat från början. Ju mer tid som läggs på planering desto smidigare och fortare går oftast flytten.

Det första som måste göras är att utse en flyttansvarig och informera de anställda. Sedan bör man göra en inventering av allting som ska följa med i flytten: möbler, tavlor, teknologisk utrustning och så vidare. Alla kartonger måste markeras efter en tydlig struktur, t.ex. den anställdas namn och innehållet, ”pärmar”, ”dokument” etc. så att flyttpersonalen kan se till att allting kommer fram till rätt plats under själva flytten och uppackande.

De flesta flyttfirmor erbjuder olika paket där de kan hjälpa till med allt från nedpackning, demontering och lastning, till själva transporten och uppkoppling och inkoppling av datorer.

Oavsett om letar flyttfirma i Stockholm eller i en annan del av landet är det alltid rekommenderat att du försöker läsa på om bolaget innan du anlitar dem.

Att använda sig av MBFOnline

MBF står för Mälardalens Bostadsrättsförvaltning och är ett företag som hjälper både bostadsrättsföreningar och fastighetsägare med förvaltning av fastigheter och ekonomisk förvaltning. I över 50 år har har MBF förvaltat fastigheter och det är i dagsläget cirka 400 bostadsrättsföreningar som är kunder hos MBF. Verksamhetsområdet är Mälardalen, som kanske hörs på namnet, och avser orter som Örebro, Köping, Enköping, Stockholm, Uppsala samt Linköping.

Vad är MBFOnline?

MBFOnline är en tjänst som MBF tillhandahåller, och som hjälper bostadsrättsföreningar och andra fastighetsägare med många olika och smarta saker inom fastighetsförvaltning. Man kan exempelvis se hur föreningens ekonomi ser ut, attestera fakturor eller avisering till de som bor i fastigheterna. MBFOnline erbjuder fyra olika tjänster:

  • Grunden: paketet innehåller det som föreningen behöver för att både enkelt avisera via post, autogiro eller e-faktura, och även inkassera de månadsavgifter och hyror som de boende betalar. För de som inte har betalat i tid så kan MBFOnline gå ut med en påminnelse eller inkassokrav. Det ingår också en medlemsförteckning och lägenhetsförteckning som behövs enligt bostadsrättslagen. Föreningen erbjuds även enklare rapporter för att få en mer komplett bild över aviseringarna och betalningarna.
  • E-attest/Leverantör: om grundpaketet kompletteras med tjänsten e-attest/leverantör kan den som är ansvarig själva betala fakturor. Du kan också skicka fakturan till MBFOnline som påminner om nya fakturor att attestera, vilken sedan betalas. Du får även ett leverantörsregister och betalningshistorik för att kunna hålla koll på ekonomin i din egen förening.
  • Pantregister/Överlåtelser: i denna tjänst finns det som behövs för att hantera pantregister och överlåtelser enligt bostadsrättslagen. Mäklare får även tillgång till information om en bostadsrätt ska säljas, och MBFOnline skickar sedan in de kontrolluppgifter som krävs till Skatteverket.
  • Bokföring/Årsbokslut: MBFOnline kan på egen hand sköta föreningens bokföring utifrån en standardiserad kontoplan. Tjänsten erbjuder även olika typer av rapporter som ger den ekonomiska kontroll som föreningen behöver. Årsbokslutet och årsredovisningen kan också MBFOnline hantera.

För att komma igång med tjänsten MBFOnline räcker det med att ni tar kontakt med MBF och accepterar den offert ni begärt. Efter lite pappersarbete erhåller ni inloggningsuppgifter till kundportalen. Och där var tjänsten igång!

Fastighetsbudget

Att bedriva verksamhet som är förknippad med ägande av fastighet är en övning i budgetering. Stora besparingar kan göras genom att vara proaktiv i sitt arbete och hela tiden förutse eventuella behov. Kanske går det till och med att göra en renovering av större mått till en smartare investering. Allt handlar om förutsättningar, beräkningar och vad för horisont man ser. Vidare information som rör fastigheter och ekonomi kan du se här.

Svart inramning kan förhöja dina foton

Genom att köpa en svart ram kan du förhöja stämningen i dina foton. En svart inramning kan ge ett modernt och spännande utseende till såväl äldre som nyare foton. Här går vi igenom vad du bör tänka på när du hänger de foton som du har ramat in på väggen.

Det kan nämligen låta enkelt, men i praktiken vara betydligt svårare: Du har just använt dig av svart inramning för att placera dina favoritfoton i ramar av olika storlekar och former, och har nu tänkt hänga dem i ett mosaikmönster. Det finns dock vissa generella riktlinjer som kan hjälpa dig att få din fotovägg att se särskilt snygg ut. Ibland räcker det med något enkelt som snygg, svart inramning.

Bygg en fotovägg med svart inramning

  • Dina ramar (oavsett om du använder svart inramning eller ej) bör hänga i ögonnivå, det vill säga ungefär en och en halv meter över golvet. Häng dem gärna lite högre upp på väggen om du har högt i tak.
  • För att få din svarta inramning att göra sig så bra som möjligt kan du använda dig av enkla fotostilar i dina foton, till exempel svartvitt eller sepia, men det fina med svarta ramar är att även färgglada foton gör sig riktigt bra i dessa! Du behöver dock inte vara rädd för att skapa en kontrast. Du kan exempelvis använda dig av endast svartvita foton men använda ramar med olika storlekar och texturer för att skapa en speciell känsla.
  • Vissa enkla men intresserande arrangemang har en rektangulär eller diamantformad form. Du kan även vilja ha en form som är enkel att lägga till ytterligare foton till efterhand, tills du har fått en generell form som du tycker fungerar bra.
  • Om du har dåligt med utrymme bör du undvika att använda dig av kollage eller flera foton i en och samma ram. Med denna typ av inramning kan du presentera många foton på ett snyggt sätt på en liten yta. Du har flera alternativ när det gäller detta, och du kan häpnadsväckande enkelt hitta olika alternativ som fungerar även på mindre väggar.
  • En bra upphängning kan göra underverk för att på ett enkelt och effektivt sätt punkt för din fotovägg!

Viktiga mål för konferens på Engsholm Slott

Viktiga mål för konferens på Engsholm Slott

Om du har arrangerat ett antal konferenser i din karriär, samt deltagit på oräkneliga sådana som deltagare, har du förmodligen identifierat flera saker som skulle kunna göras bättre. För att förhindra att du själv begår samma misstag, finns det vissa saker du bör ha i åtanke. Enligt tidningen Harvard Business Review kan en framgångsrik konferens som äger rum på annan plats än på det egna företaget öka företagets prestanda, stärka företagets position på marknaden och få alla att dra åt samma håll. Detta är sannolikt det du vill åstadkomma med din konferens på Engsholm Slott.

Ha specifika mål för din konferens på Engsholm Slott

Det är viktigt att du har specifika uppsatta mål för den konferens du arrangerar på Engsholm Slott. Även eventuella interna talare bör ha ett mål med sitt tal. Vad skulle få konferensen att bli lyckad? Vad är viktigast att deltagarna tar med sig därifrån?

Dina svar på dessa frågor kommer utgöra grunden för din agenda för konferensen. Om du till exempel vill försöka öka kamratskapen bland medarbetare från olika avdelningar inom företaget, kan ditt mål vara att alla ska samarbeta på ett mer effektivt sätt och därmed öka produktiviteten. För att uppfylla detta mål kan du förse deltagarna på er konferens på Engsholm Slott med flera olika aktiviteter genom vilka de kan socialisera och lära känna varandra.

Professionella talare kan lyfta din konferens på Engsholm Slott

De talare du utser till konferensen är förmodligen den enskilt viktigaste faktorn för huruvida din konferens på Engsholm Slott når dina mål eller ej. Som arrangör kommer du förmodligen att planera för olika slags sessioner: Presentationer är ett utmärkt sätt att förmedla information. De bör dock även inspirera och motivera, och varar vanligtvis i maximalt 90 minuter. Utbildningssessioner förmedlar kunskap och har särskilda inlärningsmål. Eftersom de går lite mer på djupet kan de vara längre än en vanlig presentation.

Du bör inte underskatta hur mycket extra arbete som krävs för att utforma någon av dessa bägge typer av sessioner. Det är också riskfyllt att låta en ovan talare ställa sig framför dina medarbetare. I synnerhet för utbildningssessioner bör du därför överväga att anlita en professionell talare till din konferens på Engsholm Slott.

Uppgraderingar av din MTB som du kan avstå från

Uppgraderingar av din MTB som du kan avstå från

Att köpa nya cykelkomponenter eller andra uppgraderingar till din mountainbike kan i många fall vara en god idé, men det finns vissa uppgraderingar som inte kommer göra någon större skillnad. Här går vi igenom de uppgraderingar som du bör fundera över ytterligare en gång innan du slår till.

Keramiska kullager introducerades för cykelvärlden för några år sedan, och gav löften om mjukare rotation och en ökad hållbarhet jämfört med kullager av rostfritt stål. De är dessutom betydligt dyrare, men keramiska kulor finns numera i flera olika cykelkomponenter. Om du inte är snuskigt rik, otroligt snabb på din cykel eller verkligen hatar underhåll är de förmodligen inte värda sitt pris.

En viktig kontaktpunkt mellan dig och cykeln är pedalerna. Dyra, fina pedaler kan göra mer för din cykling än att spara några gram. Dyra pedaler är därför inte dåliga i sig, men budgetpedalerna är numera så pass bra och har en så pass låg kostnad att du lika gärna kan använda dem.

Cykeldelar av kolfiber eller stål?

Styren av kolfiber är en annan cykeldel som du bör fundera mer än en gång innan du köper. Att byta ut styret mot ett med en annan längd eller höjd kan göra stor skillnad. När det gäller val av material är skillnaden dock mindre. Styren av kolfiber är vanliga inom grenar där minsta lilla gram faktiskt har betydelse, men de är också ett dyrt sätt att minska en cykels vikt. För de flesta cyklister går det alldeles utmärkt att ha ett vanligt styre av stållegering.

Hjul av kolfiber dyker ofta upp i tankarna hos de som ska uppgradera sin mountainbike. Nya hjul är bland de första delarna vi skulle rekommendera, men du bör vara försiktig när det gäller fälgar av kolfiber. Många cyklister som har testat dessa upplever att de försämrar komforten. Om du bestämmer dig för att fortsätta använda stålhjul finns det ett brett urval av hjul att välja mellan, alla med en betydligt lägre prislapp. Om du inte har möjlighet att testa hjulen innan du köper dem rekommenderar vi därför att du håller dig till de beprövade hjulen av stål.

Det här händer när ditt hemlarm utlöses

Det här händer när ditt hemlarm utlöses

Du knappar in koden, stänger dörren och går till jobbet. Har inte en tanke på hemlarmet du just aktiverade och om möjligt ännu mindre på larmcentralen som larmet är kopplat till. Men när tjuven kommer räknar du med att hemlarmet utlöses, att larmcentralen reagerar och att de skickar en väktare eller kanske polis för att fånga tjuvarna. Men hur fungerar hela hemlarmet egentligen när det verkligen gäller och inbrott sker i ditt hem? Det berättar vi i den här texten!

Operatören bedömer läget

Det första som händer när ett larm kommer in är att operatören får ett meddelande på skärmen i rött. När hen klickar på det växlar det till gult och operatören undersöker om det kommer in larm från flera sektioner i den aktuella larmanläggningen, och tittar också på eventuella bilder från den. Syftet är att få en så bra bild av läget som möjligt för att kunna avgöra vilka resurser hen ska kalla in. Oftast ringer operatören upp kunden gör en bedömning av läget. Dels utifrån vilka sektioner som har larmat, dels utifrån larmhistoriken. Inte minst tar hen förstås hjälp av de bilder från de kameradetektorer som majoriteten av kunderna har i sitt hemlarm. Operatören ringer bostadsinnehavaren dels för att säkerställa att det inte är ett felaktigt aktiverat hemlarm, dels för att hjälpa personen att agera rätt vid exempelvis en brand. Om ingen svarar skickas en väktare direkt till bostaden. Om man dessutom ser rökutveckling och andra tecken på brand kontaktas även räddningstjänsten.

Larmet går vidare till väktarens handdator

Om operatören bedömer att något skumt händer i hemmet skickas ett larm vidare till väktarens handdator, tillsammans med bild från kameradetektor. Väktaren och operatören håller kontakt hela tiden och väktaren rapporterar om larmorsak, åtgärd och så vidare. Behövs det hjälper operatören väktaren med att tillkalla ytterligare väktare eller polis. Larmcentralen som är kopplad till hemlarmet skickar alltid den väktaren som är närmast platsen där larmet utlöstes. Väl på plats brukar tjuven (om det nu rör sig om ett inbrott) ha hunnit långt bort. Väktarens uppgift är alltså inte i första hand att ta fast tjuven. Istället handlar det om att se till att inga dörrar och fönster står öppna eller är olåsta. Väktaren kontaktar naturligtvis polisen om hen fastställer att hemlarmet utlöstes på grund av en inbrottstjuv. Om de gör bedömningen att de behöver genomföra en brottsplatsundersökning rör väktaren ingenting innan den är klar. Polisens beslut påverkar också huruvida väktaren går in i bostaden för att göra en inre kontroll.

Advisor fondförvaltning – Långsiktigt sparande

Advisor fondförvaltning – Långsiktigt sparande

Letar du efter fonder med fokus på långsiktigt sparande? Då kan Advisors fondförvaltning vara något för dig. Läs denna guide till Advisors olika fonder.

Advisor har erfarenhet av kapitalförvaltning sedan 1997. 2012 ombildades Advisor till ett fondbolag, som bland annat ägnar sig åt fondförvaltning. Advisor PPM fondförvaltning förvaltar ett kapital på cirka 10 miljarder kronor och har cirka 50 000 kunder i fonder för både pensionskapital och annat sparande. Vi kommer i denna text att presentera Advisors tre fonder för dig, Advisor Världen, Advisor Multihedge och Advisor Multihedge X2.

Advisor Världen

Den första av fonderna i Advisors fondförvaltning som vi kommer att presentera är fonden Advisor världen. Den bildades i maj 2011 och är en global dagshandlad aktiefond. Det är en 130/30 fond, vilket innebär att den ägnar sig åt handel med aktier som kan komma att sjunka i värde, vilket i sin tur fungerar som en hävstång för avkastningen. De heter 130/30 fonder just för att kapitalet som ska satsas på aktier ökar med 30 procent och det är en typ av fond som blir mer och mer populär. En av 130/30 fondernas fördelar är att man kan utnyttja marknaderna och värdepappers relativa styrkor och svagheter för att öka avkastningen.

Beroende på Advisors makroanalys kan de marknader som står i fokus variera över tid, men fonden placerar både i Sverige och globalt, där av namnet Advisor Världen. Advisor Världens medel placeras i överlåtbara penningmarknadsinstrument, värdepapper, fondandelar derivatinstrument samt på konto i kreditinstitut.

Advisor Multihedge

Den andra av fonderna i Advisors fondförvaltning som vi kommer att presentera är fonden Advisor Multihedge, som bildades i mars 3013. Som hörs på namnet är det en fond som investerar i hedgefonder. Advisors fondförvaltare väljer de fonder som vid varje tidpunkt är de bästa både i Sverige och i världen. Trots att Advisors fondförvaltare har världen som marknad, finns de flesta fonderna för tillfället i Europa, eftersom dessa har identifierats som intressanta.

Advisor Multihedge X2

Den andra av fonderna i Advisors fondförvaltning som vi kommer att presentera är fonden Advisor Multihedge X2, som bildades i februari 2017. Det är en så kallad matarfond till Advisor Multihedge. Det innebär att det är en särskild typ av fond-i-fond, som har som investeringsmål att investera i en enda fond. I detta fall Advisor Multihedge som kallas för mottagarfond.

Vi hoppas att du nu har bättre koll på Advisors fondförvaltning, och Advisors olika fonder.

Är du osäker på vem du ska anlita för flyttstädning i Stockholm?

Du som är i behov av flyttstädning i Stockholm har förmodligen redan googlat på stadens bästa städfirmor, men genom att söka på nätet blev du förmodligen lite förvånad och överväldigad. Vem hade kunnat tro att det skulle finnas så många olika städfirmor som erbjuder flyttstädning i Stockholm? Som de allra flesta potentiella kunder kanske du trodde att valet skulle stå mellan en handfull olika alternativ och inte dussintals sådana. Du måste också bestämma dig för huruvida du ska välja det stora bolaget som du ofta ser reklam för eller om det räcker gott med en mindre känd städfirma.

På samma sätt som det kan vara svårt att hitta rätt städbolag för städning som behöver utföras på veckobasis, är det ofta svårt att välja ett av alla de bolag som tillhandahåller tjänster inom flyttstädning i Stockholm. Vid en flyttstädning är det dock enklare för städfirman att rengöra din bostad eftersom alla dina tillhörigheter, husdjur och barn är ute ur bostaden när städningen sker. Samtidigt behöver du förlita dig på att städfirmans personal är professionell och kompetent, eftersom det är viktigt att flyttstädningen är tillräckligt väl utförd för att hyresvärden eller den nya husägaren ska godkänna den.

Få tips om bra flyttstädning i Stockholm

Om någon i din släkt eller vänskapskrets har anlitat en städfirma som de är nöjda med kan du låta denna utföra din flyttstädning i Stockholm. Detta är ofta det allra enklaste sättet att välja en städtjänst, inte minst om du känner till att den person som rekommenderar den aktuella städfirman är mer noggrann än du själv. Du kanske även kan få tips på ett eller flera städbolag som du bör undvika att anlita.

Om ingen i din närhet kan rekommendera en städfirma kan du fråga dina kollegor eller grannar om tips, även om rekommendationer från personer du inte känner lika väl inte är lika mycket värda. Det finns också olika sajter på nätet där du kan hitta ett företag som ägnar sig åt flyttstädning i Stockholm. Om du kastar ut frågan på sociala medier såsom Facebook eller Twitter kan du också få tips om städfirmor som du kan anlita.