Att företag använder sig av influencers för sin marknadsföring är relativt nytt, i den form det sker i idag. Fenomenet i sig har funnits länge, men på senare tid ser det lite annorlunda ut med bloggare, Youtubare och andra med många följare på sociala medier.
Det blir allt vanligare att företag sätter av en större del av sin budget just på influencer marketing, istället för att lägga det på marknadsföring i till exempel TV eller radio. Men vad krävs egentligen för ett lyckat samarbete?
1. Gör grundlig research
Ett måste för att lyckas med din influencer marketing är att göra grundlig research. Finns det till exempel någon bloggare eller youtuber som nämnt din produkt självmant vid något tillfälle? Eller finns det någon som kanske har nämnt en konkurrent till dig?
Vissa influencers är bättre att påbörja ett samarbete med än andra. Det här hör ihop med att trovärdighet är viktigt. Influencern bör kunna använda din produkt och marknadsföra den på ett naturligt sätt. Om inte, kan du räkna med betydligt mindre genomslag för kampanjen.
2. Hitta statistiken
Det här hör ihop med nummer ett på listan. En del i att göra en grundlig research är att hitta statistiken. Siffror på saker som ålder, följare och engagemang är viktiga för lyckad influencer marketing. En målgrupp som är fel för din produkt kommer leda till en dyr och inte särskilt väl konverterande kampanj.
3. Materialet
Materialet i en influencer marketing-kampanj bör sällan vara alltför hårdstyrt. Istället är det personligt och naturligt språk som ofta har visat sig vara det som är bäst. Material som upplevs som sponsrat har en tendens att inte konvertera lika bra. Det bör kännas naturligt, helt enkelt.
Vad är influencer marketing?
Influencer marketing går i korthet ut på att påverka många genom en liten grupp. Genom utvalda kanaler, till exempel bloggar eller Youtube-konton, kan marknadsförare snabbt nå mängder av människor inom en målgrupp som är rätt för just deras produkt. Tillvägagångssättet kan ta en del tid, men är för många aktörer idag en viktig del i att bygga sitt varumärke. Förutom på bloggar och på Youtube, kan influencer marketing ske genom till exempel Instagram, Snapchat eller andra populära medier.